خانه » خدمات وکالت در کرج » بهترین وکیل جرایم پزشکی در کرج ⚖️ [پایه 1]

بهترین وکیل جرایم پزشکی در کرج ⚖️ [پایه 1]

جرایم پزشکی یکی از مشکلات و مسائلی است که پزشکان به علت های گوناگون دچار آن می شوند. این جرایم باید توسط “وکیل جرایم پزشکی در کرج” مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد. جهت مشاوره تخصصی و یا درخواست پیگیری پرونده های پزشکی، با ما در تماس باشید.

جرایم پزشکی چیست؟

پزشکان برای انجام عمل های گوناگون یا امور دیگر در بیمارستان ها، از اعضای خانواده ی بیمار امضاء یا تعهد می گیرند؛ ولی این تعهد/ امضاء به این معنا نیست که در صورت بروز مشکل، مقصر اعضای خانواده یا مراقب بیمار است.

گاهی اوقات تیم پزشکی به دلایل مختلف دچار سهل انگاری می شوند و یا اصول خاصی را رعایت نمی کنند و باعث بروز مشکلاتی برای بیمار می شوند. از این رو مشکل پیش آمده باید به صورت قانونی پیگیری شود، که به اصطلاح به این مشکلات پیش آمده جرایم پزشکی گفته می شود.

وکیل جرائم پزشکی در کرج، جهت رسیدگی به قصور و تخلفات پزشکی
وکیل جرائم پزشکی در کرج، جهت رسیدگی به قصور و تخلفات پزشکی

پس اگر در اثر قصور یا عمد پزشک به بیمار آسیبی وارد شود، چنانچه عمدی یا غیرعمد باشد، طبق “مقررات جنایات عمد و شبه عمد” عمل خواهد شد، و از آنجایی که تشخیص عمد بودن یا نبودن آن کار بسیار دشواری است، باید “کارشناسان و سازمان نظام پزشکی” آن را تشخیص دهد. ضمن اینکه تخلف انتظامی نیز محسوب شود. از این رو فرد متخلف باید مجازات کیفری شده، خسارت پرداخت کند و ممکن است پروانه پزشکی اش بر اساس مقررات انتظامی برای یک دوره تعلیق یا در مواردی باطل و برای همیشه از اشتغال در پزشکی ممنوع می شود.

قصور پزشکی چیست؟

باید گفت که قصور پزشکی نوعی جرم است که طبق تبصره ۳ ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی ایران در حکم جرم “شبه عمد” محسوب می شود. 

در واقع قصور پزشکی به معنای کوتاهی و اهمال و بی احتیاطی پزشک معالج است؛ به این معنی که پزشک در درمان و طبابت خود مرتکب خطا شده باشد.

قصور در پزشکی، یک امری خلاف بر اصل است. اصل بر این است که پزشک مرتکب قصور و کوتاهی و خطا نشده است. پس بیمار باید نزد محکمه (دادگاه) بر اساس قانون با ارائه ادله ثابت کند که این بی احتیاطی یا عدم مهارت پزشک حقیقت دارد. اثبات قصور و اهمال پزشک در “پرونده کیفری” توسط نظریات کارشناسی پزشکی قانونی و کمیسیون نظام پزشکی صورت می گیرد.

هرگونه فعل مثبت یعنی کاری که پزشک انجام داده است، یا هرگونه ترک فعل یعنی کاری که پزشک انجام نداده است، اگر باعث آسیب وارد شدن به بیمار شود، از مصادیق و انواع قصور یا خطای پزشکی می باشد.

سازمان نظام پزشکی جهت رسیدگی به پرونده های پزشکی
سازمان نظام پزشکی جهت رسیدگی به پرونده های پزشکی

قصور پزشکی به معنی کار عمدی یا قصدی برای مرتکب آن نیست؛ چون اگر پزشک عمداً و قصداً عملی را انجام دهد، در رده ی موارد جنایت عمدی قرار می گیرد و در برگیرنده ی احکام قصاص می باشد و ماده های قانونی مربوطه در این زمینه باید تصمیم گیری کنند.

انواع جرایم پزشکی

تخلفات ، قصور پزشکی و جرایم پزشکی می تواند شکل های گوناگون و متنوعی داشته باشند. برخی از آنها به شرح زیر است:

  • افشاء کردن اسرار بیمار توسط پزشک: طبق ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی، هر گاه پزشکی اسرار بیمار خود را افشا نماید، تا یک سال حبس مجازات می شود.
  • کلیه جرایم غیر عمدی پزشک: این جرایم عبارت اند از درمان بیماری که می بایستی در بیمارستان و با تجهیزات و تیم پزشکی خاصی انجام گیرد و پزشک با داشتن آن تجهیزات، در درمانگاه یا مطب خود آن را انجام دهد، این موضوع تعقیب کیفری برای پزشک دارد.
  • صدور گواهی خلاف واقع توسط پزشک: این امر شامل همه مسئولان و صاحبان تخصص می شود.
  • جنایت در عمل جراحی: برای نمونه اگر پزشکی در حین جراحی کلیه، بدون هیچ دلیل قابل توجیه پزشکی کلیه بیمار را بیرون آورد، یا در عمل جراحی بینی موجب زوال حس بویایی بیمار شود.
  • کلاهبرداری در پزشکی: مانند تبلیغات پزشکی یا دارویی به منظور اغفال مردم
  • ماده ۱۲ قانون مصوب ۱۲۹۰ : اگر هر پزشکی از نسخه رمز استفاده کند به چهار ماه حبس محکوم می شود. منظور از نسخه رمز، نسخه ای است که به صورت کد بین یک پزشک و یک داروخانه خاص قابلیت رد و بدل شدن دارد و اگر آن نسخه نزد داروخانه دیگری برده شود، داروخانه نمی تواند آن نسخه را تحویل دهد.
  • عدم رعایت طرح جلوگیری از شیوع بیماریهای آمیزشی (واگیر) طبق مصوب ۱۳۲۰
  • عدم رعایت مقررات امور پزشکی، دارویی، و مواد آشامیدنی و خوردنی طبق مصوب ۱۳۳۴
  • سقط جنین به صورت غیر قانونی
  • انجام امور پزشکی بدون داشتن مدرک
  • اشتباه کردن و سهل انگاری در حین عمل
  • دروغ گفتن به بیماران
  • وارد کردن صدمه به بیمار توسط پزشک معالج به صورت عمد
  • مداوای بیمار در درمانگاه یا مطب خود که فاقد امکانات بیمارستانی است

همه ی مواردی که گفته شد، از نظر وکیل جرایم پزشکی جرم عمد محسوب می شود.

انواع تخلفات انتظامی پزشکی

  • سوء استفاده از بیمار برای افشاء کردن بیماری
  • تبلیغ کردن داروهای غیر مجاز که دارای مجوز نیستند
  • عدم گرفتن مجوز برای درمان بیماران
  • فروش دارو های غیر مجاز در محل کار خود
  • به دست آوردن بیمار از طریق تبلیغات های اشتباه
  • ایجاد ترس و وحشت در بیماران خود
  • استفاده از داروهای مخدر برای بیمار
  • عدم نوشتن نسخه بر اساس بیماری شخص
  • عدم بیان تغییر مطب (نشانی آن) و…

تفاوت جرایم پزشکی و تخلفات پزشکی

تخلفات پزشکی مواردی مثل سهل انگاری در انجام کار یا افشاء کردن راز های بیماران توسط پزشک است، که او این کار را برخلاف قوانین و مقررات “صنفی” رفتار می کند؛ رسیدگی به تخلفات پزشکی در صلاحیت دادسرای انتظامی پزشکی است.

جرایم پزشکی مواردی است که در “قانون مجازات اسلامی” توسط قانونگذار وضع شده و برای آن مجازات تعیین شده با این تفاوت که شخصی که مرتکب آن جرم شده، از تیم پزشکی است؛ رسیدگی به جرایم پزشکی در حیطه صلاحیت محاکم عمومی دادگستری است.

باید این نکته را در نظر گرفت که تخلفات پزشکی که توسط هیئت‌ های بدوی انتظامی هستند، دلیل بر این نیست که توسط محاکم قضایی رسیدگی نمی‌شوند؛ چون ممکن است پزشک اقدام به عملی کند که در ردیف جرایم پزشکی قرار بگیرد و از آن جایی که چنین امری تخلف نیز محسوب می‌شود، محاکم دادگستری و هیئت‌های بدوی انتظامی هر کدام می‌توانند جداگانه به موضوع رسیدگی کنند. پس بیشتر اوقات می‌توان هم به سازمان نظام پزشکی و هم به محاکم دادگستری به طور همزمان مراجعه کرد و هیچ یک مانعی برای صلاحیت دیگری محسوب نمی‌شود.

انواع قصور پزشکی

قصور پزشکی شامل انواع مختلفی است که جزء جرایم عمد حساب نمی شوند و عبارتند از:

  • بی ‌احتیاطی
  • بی ‌مبالاتی شامل عوارض ناشی از درمان یا عملی که بر اثر بی احتیاطی پزشک صورت بگیرد.
  • مهارت ‌نداشتن که موجب روند درمانی اشتباه و یا نسخه نویسی اشتباه خواهد شد
  • رعایت ‌نکردن مقررات
  • اهمال و سهل انگاری که باعث ایجاد زیان جسمی و ضرر مالی به شخص بیمار می شود.

مجازات های جرایم پزشکی

جرایمی که در موارد بالا ذکر شد، پیامدها و مجازات هایی را برای پزشک به دنبال دارد. برخی از این مجازات ها ه شرح ذیل هستند:

  1. توبیخ کردن یا یک تذکر شفاهی
  2. توبیخ کتبی و درج در پرونده پزشک
  3. محرومیت به مدت 3 الی 12 ماه در محلی که جرم اتفاق افتاده
  4. محرومیت به مدت 3 الی 12 ماه به صورت حرفه ای در تمامی نقاط کشور
  5. محرومیت 1 الی 5 ساله در تمامی نقاط کشور

البته طبق مصوبه و قوانین جدید در بخشنامه های جدید، سعی شده تا در جرایم و قصور پزشکی بیشتر از مجازات های جایگزین حبس به جای مجازات حبس استفاده شود. هدف از این کار این است که جامعه از خدمات افراد با سواد و تحصیل کرده ی خود محروم نشود.

وکیل جرایم پزشکی در کرج

همه ی وکلای پایه یک دادگستری مسلط به امور حقوقی و کیفری هستند، اما هر وکیلی در امور مشخصی، متخصص و واردتر است.

وکیل برای رسیدگی به تخلفات پزشکی در کرج
وکیل برای رسیدگی به تخلفات پزشکی در کرج

وکیل جرایم پزشکی، یک وکیل متخصص است که آگاه از دانش حقوقی و مسائل مربوط به جرایم پزشکی باشد. وظیفه ی او رسیدگی به مسائل به وجود آمده در امور پزشکی بین پزشک و بیمار است؛ همچنین باید وکیل ادله ی کافی برای اثبات عمدی یا غیر عمدی بودن جرم مرتکب شده را نیز داشته باشد. بعد از تشخیص و اثبات آن طبق قانون، جرایم عمدی و شبه عمدی و قوانین انتظامی به آن رسیدگی می کنند.

به طور کلی هر پزشکی که مرتکب جرم شود، مجرم شناخته می شود و هر جرمی پیامد های مشخصی را به دنبال خواهد داشت. پزشکی که مجرم شناخته می شود، محتمل مجازات تایید شده از سوی قانون است.

نحوه ی رسیدگی وکیل جرایم پزشکی به پرونده

جرایم به 3 دسته ی کلی تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  1. جرایم عمدی
  2. جرایم غیر عمدی
  3. جرایم شبه عمدی
  • جرایم غیر عمد: به طور معمول، پزشکی که توسط قانون مجرم شناخته می شود، جرم او غیر عمد و سهوی بوده است که البته جرم های غیر عمد نیز دارای مجازات های مشخصی از سمت قانون هستند. مسئول رسیدگی به جرایم غیر عمد به دلیل صورت گرفتن آن در حیطه ی کاری، دادسرای نظام پزشکی است.
  • جرایم عمد: اما مسئله ی دیگری نیز وجود دارد. اگر پزشک مرتکب جرم عمدی شود و از روی عمد به بیمار یا شخص دیگری آسیب وارد کند، قانون با او برخورد اساسی خواهد کرد؛ زیرا نه تنها مرتکب جرم یا خطای پزشکی شده، بلکه به شخص یا اشخاصی آسیب جدی وارد کرده است. مسئول رسیدگی به جرایم عمدی محاکم عمومی است.
  • جرایم شبه عمد: به جز 2 موردی که گفته شد، طبق ماده 59 و تبصره ی 3 ماده 295 قانون مجازات اسلامی، اگر پزشک، جراح و یا سایر متصدیان امور پزشکی در حین انجام امور پزشکی مرتکب بی احتیاطی یا بی مبالاتی شوند یا بدون مهارت در قسمتی از امور به انجام آن مبادرت ورزند و ولی باعث قتل یا صدمه بدنی بیمار شوند، دچار جرم شبه عمد می شوند.

تماس با وکیل جرائم پزشکی در کرج: در صورتی که درگیر پرونده پزشکی هستید، و برای رسیدگی به تخلفات صورت گرفته نیاز به مشاوره تخصصی با وکیل جرایم پزشکی دارید، همین الان با وکیل افشین مرادی تماس بگیرید.

طبق مواردی که گفته شد، وکیل جرایم پزشکی آن ها را بررسی و پیگیری می نماید. ولی باید این نکته را در نظر گرفت که منظور از جرایم پزشکی، جرایم مربوط به قصور پزشکی است.

همچنین باید در نظر گرفت که توهین و استفاده از الفاظ رکیک از نظر قانونی جرم و دارای مجازات است؛ حال اگر توسط پزشک یا کادر درمان به بیمار یا همراهان بیمار استفاده شود، مشمول جرایم پزشکی می شود. از این رو بیمار یا همراه او می تواند با کمک وکیل جرایم پزشکی اقدام به شکایت از آن پزشک کنند و درخواست بررسی قانونی و مجازات برای وی کنند.

علاوه بر این ها، اگر بیمار در معرض خطر جانی باشد و باید سریعاً وارد اورژانس شود، اگر پزشک به هر دلیلی حتی کمبود امکانات، از آن ممانعت کند و اجازه ی ورود و درمان بیمار را در اورژانس ندهد، جرم محسوب میشود.

این دو مورد جزء جرایم عمدی هستند و قانون و سازمان نظام پزشکی مؤظف به رسیدگی به آن است.

از نظر وکیل جرایم پزشکی، اعمال مجرمانه پزشکی که در شرایط خاص جرم محسوب نمی شوند

در مصوبه 1334، هرگونه خطا از سمت پزشک و در حیطه ی کاری وی جرم محسوب می شود؛ ولی طبق ماده ی 158 بعضی از اعمال در قانون در شرایط خاصی جرم به حساب نمی آیند. این موارد دارای ظرافت حقوقی بالایی هستند و وکیل جرایم پزشکی باید در این زمینه مهارت و تجربه ی کافی را داشته باشد.

برای مثال بعضی اوقات، برخی از اعمال و جراحی های انجام شده توسط پزشک با خطراتی جانی و یا جسمی همراه است که پزشک معالج بیمار و خانواده او را  به این امر کاملا آگاه می سازد، با این حساب بیمار و خانواده او تمامی جوانب و پیامد های آم عمل جراحی را قبول کرده و برای انجام آن رضایت نامه ای را تحت همین عنوان امضاء می کنند.. پس شرایط لازمی که برای رد جرم لازم است به قرار زیر می باشد:

انجام جراحی یا هر عمل پزشکی که با رضایت خود شخص بیمار یا اولیایی دم وی، یا  قیم و سرپرست و یا نماینده قانونی وی انجام شود.

منظور از عمل جراحی عملی مشروع به معنی قانونی بودن آن عمل است که باید شرایط زیر را دارا باشد:

  • رعایت موازین و مقررات قانونی
  • رعایت نظامات و مقررات دولتی

پس اگر طبق شرایط گفته شده در بالا پیش رفت، پزشک مجرم شناخته نمی شود و مسئول پرداخت دیه نخواهد بود.

وکیل متخصص جرایم پزشکی باید به این موضوع ها مطلع باشد که طبق قوانین و مصوبه ها، جرایم مرتکب شده را به کدام مرجع ارجاع دهد تا مورد بررسی قرار بگیرد.

مسئولیت پزشکی از نظر وکیل جرایم پزشکی

از نظر یک وکیل جرایم پزشکی، زمانی که بحث جرایم پزشکی مطرح شود، مسئولیت های پزشک نیز مورد توجه قرار می گیرد. اگر بیمار درباره ی مسئولیت های پزشک آگاه باشد می تواند به راحتی تخلفات پزشکی را درک نماید. مسئولیت یک پزشک اینگونه تعریف می شود:

هر مسئولیت ارائه خدمات درمانی به بیمار و مسئولیت قضایی، کیفری، قانونی و حق حقوق انتظامی پزشک در برابر بیمار، مسئولیت پزشکی به حساب می آید. پزشک در برابر هر خطا و کوتاهی، چه سهوی و عمدی در اقدامات لازم درمانی و افشای اسرار بیمار و اطلاعات پزشکی وی و… که صورت بگیرد، مسئول است.

مسئولیت دارای انواع گوناگونی است که به 3 دسته ی کلی تقسیم می شود:

  1. مسئولیت اخلاقی و قانونی
  2. مسئولیت قراردادی و خارج از قرارداد
  3. مسئولیت مدنی و جزایی

مسئولیت های حقوقی پزشک در مقابل بیمار و هر آنچه که بین بیمار و پزشک می باشد مربوط به مسائل اخلاقی است که پزشک ملزم به رعایت کردن آن می باشد. اخلاقیات پزشک از بعد دینی، عرفی و ارزش های درونی پزشک سنجیده شده و به عنوان مسئولیت های او مشخص شده است.

مزایای مشاوره حقوقی با وکیل جرایم پزشکی

اگر قبل از این که برای مسائل قانونی و حقوقی حوضه ی پزشکی اقدام کنید، از مشاوره حقوقی وکلای جرایم پزشکی استفاده کنید، می توانید قبل از هر چیزی از تمام زمینه های حقوقی و موارد احتمالی با خبر شوید. چون ممکن است موارد متعددی در پرونده کیفری رخ دهد و از این رو می توانید هم از آن مطلع و هم از رویه ی عملی محاکم آگاه شوید.

خدمات وکیل جرایم پزشکی در کرج

وکیل متخصص کیفری دعاوی پزشکی (وکیل جرایم پزشکی) می تواند در زمینه ها و حوضه های مختلف پزشکی (مثل جراحی های اعم از زیبایی و… یا سهل انگاری و بی احتیاطی) به افراد گوناگون کمک رسانی و راهکارهای قانونی و مناسب ارائه دهد و درباره ی مسائل حقوقی پیش آمده به شما اطلاع رسانی کند. موارد زیر بخشی از خدمات وکلای جرایم پزشکی را شرح می دهد:

  • مشاوره حقوقی تخصصی برای شکایت از پزشک(چون به بیمار آسیب وارد شده است).
  • اطلاع از نحوه اثبات خطای پزشکی و قصور پزشک.
  • تنظیم شکایت ها و طرح دعوای کیفری.
  • انجام مراحل رسیدگی به جرایم پزشکی در دادگاه.
  • پیگیری مستمر و پی در پی شکایت شاکی (موکل) در کمیسیون پزشکی واقع در نظام پزشکی.
  • پیگیری مستمر و پی در پی شکایت موکل در دادسرای جرایم پزشکی.
  • اعتراض به نظر کمیسیون پزشکی و کلیه قرارهای صادر شده از مرجع قضایی مانند دادسرا.
  • تنظیم لایحه و انجام دفاعیات موثر در پرونده کیفری جرایم پزشکی(هم شامل پزشک و هم بیمار می باشد).

هزینه ی وکیل جرایم پزشکی در کرج

یکی از اصلی ترین دلایلی که یک شخص ممکن است به وکیل جرایم پزشکی برای برطرف شدن مشکلی که از سمت پزشک دیده، مراجعه نکند هزینه و دستمزد وکیل است؛ حتی اگر بیمار آسیب جدی دیده باشد هم از آن امتناع می کند چون تصور می کند که توانایی پرداخت آن را ندارد.

باید این نکته را در نظر گرفت که سلامت انسان باید برای او اولویت اول باشد و باید برای آن ارزش قائل شود. اگر مشکلی از سمت پزشک پیش می آید باید از راه قانونی پیگیری شود، در غیر این صورت، حق شما ضایع می شود، و از طرفی اگر آن پزشک مجازات نشود، ممکن است دوباره همان کار را با شخص دیگری تکرار کند و به چندین نفر دیگر آسیب متحمل شود.

باید دانست که وکیل جرایم پزشکی در این زمینه تخصص خاصی دارد و نسبت به خدماتی که به افراد ارائه می دهد، قیمت کاملاً مقرون به صرفه ای دریافت می کند. موضوع اصلی پرونده ی وکیل های جرایم پزشکی، سلامت انسان است، از این رو بی اهمیت شمردن این موضوع، بی ارزش شمردن خود محسوب می شود.

عوامل مؤثر بر هزینه ی وکیل جرایم پزشکی در کرج

فاکتور های گوناگونی در تعیین قیمت و دستمزد وکیل جرایم پزشکی مؤثر است که باعث می شود قیمت متغیری داشته باشند. برخی از این فاکتور ها عبارتند از:

  • موضوع پرونده
  • نوع تخلف پزشک
  • میزان تخصص وکیل و

سخن پایانی

زمانی که یک درمان یا عمل جراحی به دلایل مختلف نتیجه ی مطلوبی نداشته باشد و با موفقیت به پایان نرسد، باعث می شود که عوارض و ضررهایی از نظر جسمی و مالی به بیمار تحمیل شود. در این شرایط بیمارانی که این مشکلات برای آنها به وجود آمده، تلاش می کنند تا راه هایی را پیدا کنند تا این امور را به اثبات برسانند.

این که مشکل به وجود آمده و جرم مرتکب شده از سمت پزشک، عمدی یا سهوی بوده را فقط وکیل جرایم پزشکی با تجربه و متخصص می تواند تفکیک کند، آن را تشخیص دهد و به بررسی و پیگیری آن بپردازد. پس بیماران به کمک “وکیل جرایم پزشکی” می توانند از حقوق خود دفاع کرده و از پایمال شدن آن جلوگیری کنند.

شماره وکیل تخلفات پزشکی در کرج

رسیدگی به قصور، تخلفات و جرائم پزشکی تنها در تخصص یک وکیل با تجربه و کارکشته است، جهت پیگیری پرونده های پزشکی، با وکیل افشین مرادی، وکیل متخصص جرایم پزشکی در کرج تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *