خانه » مطالب آموزشی » دادگاه حقوقی کرج

دادگاه حقوقی کرج

در ادامه آدرس، لوکیشن و شماره تلفن دادگاه حقوقی کرج را برای دسترسی ساده تر و سریعتر شما عزیزان قرار داده ایم. اگر برای پرونده های خود بدنبال وکیل حقوقی خوب در کرج هستید، با شماره زیر تماس بگیرید.

مجتمع قضایی حقوقی کرج کجاست؟

  • نشانی: کرج،بلوار ملاصدرا،روبروی پارک نبوت.
  • تلفن: 32516354

دادگاه حقوقی چیست؟

در این کشور، دادگاه ها بر اساس موضوعاتی که رسیدگی می‌کنند به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  • دادگاه حقوقی
  • دادگاه کیفری


همانطور که از نام دادگاه حقوقی مشخص است، این دادگاه به مسائل و موضوعات حقوقی رسیدگی می‌کند.
مسائل حقوقی شامل چه مواردی می‌شود؟
مواردی که به امور خانواده مربوط می شود مثل طلاق، حضانت، نفقه زن، مهریه مشمول مسائل حقوقی نمی‌شود و دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به این موارد را دارد.
دادگاه حقوقی صلاحیت مسائلی که به قراردادهای اجاره، خرید و فروش، رهن و عقد وکالت مربوط می‌شود و جزو دعواهای حقوقی است را دارد.

دعواهای حقوقی مثل دعواهایی که به عقد وکالت مربوط می‌شود، در مورد مسائلی هستند که در قانون تجارت، قانون مدنی، قانون امور حسبی (موضوعاتی که به ارث مرطوب می‌شود) و سایر قوانینی که به امور حقوقی مرتبط هستند، مطرح شده است.
مراجعی که به این موضوعات حقوقی رسیدگی میکند، دادگاه های حقوقی هستند. چگونگی رسیدگی به دعاوی حقویقی در قانون آیین دادرسی گفته شده است.

صلاحیت دادگاه های حقوقی

براساس قانون آیین دادرسی صلاحیت دادگاه های حقوقی به دو دسته تقسیم بندی می‌شود:

  • صلاحیت محلی
  • صلاحیت ذاتی

در ادامه به توضیح این صلاحیت ها می‌پردازیم:

صلاحیت محلی


دادگاه ها اصولا صلاحیت رسیدگی به موضوعاتی را دارند که در قلمرو مکان و حوزه قضایی آن ها قرار گرفته است. طبق قانون آیین دادرسی مدنی، معمولا دعوی باید در دادگاه نزدیک به محل اقامت مطرح شود به جز مواردی که قانون ترتیبی دیگر در نظر گرفته باشد
دعاوی که به مال غیر منقول مربوط می‌شود، در دادگاه هایی که در همان محل واقع شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در مواردی که طرفین طرح دعوا مربوط به قراردادها، در محل معینی توافق کرده باشند، این دعوا نیز جزو مواردی است که شامل صلاحیت محلی می‌شود.

صلاحیت ذاتی


همه ی دادگاه ها باید صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به دعاوی را داشته باشند.
این صلاحیت یعنی، دادگاه از لحاظ نوع، صنف و درجه صلاحیت رسیدگی و مورد بررسی قرار دادن دعاوی را داشته باشد. در نتیجه رسیدگی به مواردی مثل نفقه زن و یا دعاوی کیفری در صلاحیت دادگاه حقوقی نیست ولی مواردی مثل قراردادهای اجاره، بیع و موضوعات مربوط به آن در صلاحیت دادگاه های حقوقی می‌باشد.

مجتمع قضایی حقوقی کرج

نشانی: کرج،بلوار ملاصدرا،روبروی پارک نبوت.
تلفن: 32516354

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *