خانه » مطالب آموزشی » اگر زوجین عندالاستطاعه بودن مهریه را انتخاب کنند چه حکمی دارد؟

اگر زوجین عندالاستطاعه بودن مهریه را انتخاب کنند چه حکمی دارد؟

یکی از انواع مهریه، مهریه عندالاستطاعه است، و خب سوال مهمی که در اینجا مطرح است این است که؛ اگر زوجین عندالاستطاعه بودن مهریه را انتخاب کنند چه حکمی دارد؟ و به چه شکل زوجه میتواند مهریه خود را دریافت کند؟

مهریه عندالاستطاعه چیست؟

اگر برای مهریه شرط عندالاستطاعه بودن درج شده باشد، زن تنها در صورتی میتواند اقدام به دریافت مهریه کند که شوهرش مالی غیر از مستثنیات دین داشته باشد. این مال میتوند منقول باشد مثلا خودرو، یا پولی که در بانک است؛ و میتواند غیر منقول باشد مثل ملک.

اگر زوجین عندالاستطاعه بودن مهریه را انتخاب کنند چه حکمی دارد؟
اگر زوجین عندالاستطاعه بودن مهریه را انتخاب کنند چه حکمی دارد؟

اگر شوهر کارمند باشد، در این صورت میتوان حقوق او را بعنوان مهریه توقیف کرد که البته بستگی به اینکه فرزند دارد یا خیر، میزان یک چهارم(1/4) و یا یک سوم (1/3) حقوق را میتوان برای مهریه عندالاستطاعه در نظر گرفت.

در مهریه عندالاستطاعه امکان استفاده از ماده 3 قانون محکومیت ها مالی ، یعنی گرفتن حکم جلب برای شوهر وجود ندارد.

توجه داشته باشید که زوجین بعد از ازدواج نیز میتوانند با توفق یکدیگر مهریه را به عندالمطالبه یا به عندالاستطاعه تغییر دهند.

اگر مهریه عندالاستطاعه باشد حکم چیست؟

زمانی که زن میپذیرد که مهریه عندالاستطاعه باشد، یعنی که پذیرفته است که در زمان عقد شوهرش توانایی مالی برای پرداخت مهریه ندارد و با علم به این موضوع به عقد مرد در آمده است.

و در هر زمانی که زن قصد وصول مهریه اش را داشته باشد ابتدا باید تمکن مالی شوهر را به دادگاه ثابت کند.

مورد دیگری که وجود دارد در خصوص حق حبس است. زمانی که مهریه عندالاستطاعه باشد زن امکان استفاده از حق حبس را ندارد و نمیتواند از تمکین اجتناب کند، در حالی که در مهریه عندالمطالبه زن میتواند تا زمانی که مهریه خود را دریافت نکرده است از تمکین اجتناب کند.

جمع بندی

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که اگر زوجین عندالاستطاعه بودن مهریه را انتخاب کنند چه حکمی دارد؟ در صورتی که برای گرفتن مهریه نیاز به وکیل مهریه در کرج دارید، حتما با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
مرتبط:   بهترین وکیل اجرت المثل کرج ⚖️ [+15 سال سابقه✔️]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *